Waarom een hoogleraar

Vanuit de wetenschap is relatief weinig bekend over hoogbegaafdheid en meer onderzoek is nodig. Het merendeel van deze studies verbindt hoogbegaafdheid aan stoornissen, zoals stemmingsstoornissen, eetstoornissen, interpersoonlijke problemen, schoolproblemen en eenzaamheid. En hiernaast wordt er helaas pseudo-wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd die leidt tot negatieve beeldvorming over de hoogbegaafden. Andere levensdomeinen, zoals relaties, vriendschap, werk (welbevinden/ performance) en ouder worden, komen amper aan bod. Een search in Web of Science op titel ‘giftedness’ (1950 en 2020), leverde 644 hits op waarvan 236 artikelen tussen 2015 en 2020 werden gepubliceerd.. Van de 644 hits hadden 139 studies betrekking op intellectuele capaciteiten van lagereschoolkinderen en academische hoogbegaafdheid van universiteitsstudenten.

Het Mensa Fonds streeft naar meer academische kennis en inzichten over het ontwikkelen van hoogbegaafd talent in de gehele levensloop en het inzetten van hoogbegaafdheid als kwaliteit voor de samenleving als geheel. Zoals Mensa International zegt: for the benefit of humanity.

Van 7 mei tot en met 7 juni loopt een crowdfunding campagne voor de bijzondere leerstoel. Draag direct bij aan de leerstoel door nu te doneren.