Op 23 januari 2015 vond de tweede conferentie voor BasisProfiel-scholen plaats, die speciaal voor hoogbegaafde leerlingen was georganiseerd. Dit jaar was de Universiteit Utrecht gastheer van de conferentie, ongeveer 130 leerlingen en docenten kwamen samen op Science Campus De Uithof van de universiteit.
De leerlingen namen deel aan interactieve
lezingen van hoogleraren over diverse onderwerpen zoals nanotechnologie,
de geschiedenis en dilemma’s van een verenigd Europa, immunologie,
leiderschap in crisissituaties, klimaatverandering en de bronnen van de
Hobbit. Ook waren er masterclasses, onder andere over 3D-printen en
journalistiek schrijven. En er was aandacht voor metacognitieve
vaardigheden met een workshop Denklessen van het Theresialyceum.
De deelnemers waardeerden de conferentie met een 8. Enkele reacties van deelnemers:
- De lezingen waren erg leuk, interessant en leerzaam!
- Ik vond het een zeer leuke ervaring. Ik zit nu in de 3e klas en deze conferentie helpt mij met mijn keuze voor de profielkeuze.
- Zeker erg leuk voor leerlingen, maar ook voor docenten en voor herhaling vatbaar (reactie docent)
- Leuk, leerzaam, goed voor mijn slimme leerlingen (reactie docent)
Een aantal reacties van de sprekers:
- Ik vond het heel leuk om te doen. Deze kinderen willen gewoon het naadje van de kous weten en dat is erg leuk en inspirerend. Het viel me ook op dat ze respectvol met elkaar omgingen en totaal niet bezig waren met slim overkomen of elkaar aftroeven. Ze willen gewoon weten hoe het zit!
- Het was erg leuk om te doen en ik kreeg enthousiaste vragen. Het enthousiasme van deze leerlingen zien we helaas maar weinig bij onze reguliere studenten en ik heb daar bijzonder van genoten.
- Wat me ook opviel was dat er niet alleen vragen werden gesteld, maar ook aanvullingen werden gegeven op de inhoud van de lezing – erg leuk!
- Ik vond het een groot genoegen om te doen: ook zulke goede vragen, uit zulke jonge monden te horen, het was inspirerend. De vragen van de leerlingen hadden vooral betrekking op de inhoud van de lezing, en we liepen nog zwaar uit ook; er was veel belangstelling.
Over de conferentie
Het
doel van de conferentie is om leerlingen verdiepende en/of verbredende
kennis op vele gebieden aan te bieden, om de leerlingen inzicht en
inspiratie te bieden als het gaat om wetenschap en beroepenmarkt
(inclusief hun rol in de maatschappij van de toekomst), om te zorgen dat
leerlingen elkaar ontmoeten, en om te zorgen voor een boost in hun
zelfvertrouwen door de – voor hen – niet-alledaagse manier van les
krijgen.
De conferentie werd mogelijk gemaakt door de Universiteit Utrecht, BrightLights en het Mensa Fonds.
Bijlage 1 Het programma
In drie rondes van elk 1,5 uur werden interactieve lezingen en masterclasses aangeboden:
– Leiderschap in crisissituaties – Paul ‘t Hart (hoogleraar bestuurskunde)
– Masterclass Journalistiek schrijven – 7Days/BrighLights
– Oudengelse sporen in Tolkiens The Hobbit – Thijs Porck (Engelse Taal en Cultuur)
– Denklessen: ontdek je talenten (metacognitieve vaardigheden) – Marlies Barthel (Theresialyceum)
– Na, na, na, nano – Andries Meijerink (hoogleraar Scheikunde van de Vaste Stof)
–
Astrobiologie en hoe zoeken we naar het ontstaan van leven in de ruimte
– Inge Loes ten Kate (Planeetwetenschapper en Astrobioloog)
– Hoe maak je een taal in 10 makkelijke stappen? – Marc Oostendorp (hoogleraar Taalkunde)
– Onze afweer als friendly fire – Linde Meyaard (hoogleraar Immuunregulatie)
– Je genen, je toekomst? – Nine Knoers (hoogleraar Klinische Genetica)
– Geheugen en synaptische plasticiteit – Casper Hoogenraad (hoogleraar Celbiologie)
– Armoede en Rijkdom in de wereld – Jan Luiten van Zanden (hoogleraar Economische geschiedenis)
– Klimaatverandering – Hans Oerlemans (hoogleraar Meteorologie)
– Europa – Mathieu Segers (Assistant Professor of International Relations and European Integration)
– Masterclass 3D-printen – Manon Mostert