Persbericht Mensa Fonds Impact Award 2022

Mensa Fonds Awards 2022

Lisa Loeb wint derde Mensa Fonds Impact Award

Op zondag 10 april 2022 worden voor de negende keer de Mensa Fonds Awards – de ‘hoogbegaafdenprijzen’ – uitgereikt. Voor de Uitblinkers Award zijn genomineerd Marleen Stikker,  Prof. Dr. Ir. Masi Mohammadi en George van Hal. Voor de Publieks Awards kan tot en met 31 maart gestemd worden op Hoogbegaafd de Podcast (Kristel van Eijk), de Week van de Hoogbegaafdheid (Rianne van de Ven en Sjoerd Dirk Meijer) en De Jonge Strateeg (Robin Zwiers). De Impact Award gaat – na Robbert Dijkgraaf en Diederik Jekel – naar cabaretière, zangeres, presentator en schrijfster Lisa Loeb. De Slimste Mens 2021-winnares maakt met humor en openheid onderwerpen als de positie van (slimme) vrouwen en geestelijke gezondheid bespreekbaar. Genomineerden en winnaars zijn voorbeelden voor hoogbegaafden: om anders te denken, een ander geluid te laten horen en je slimheid niet onder stoelen of banken steken, maar er iets mee te gaan doen. De uitreiking, mét keynote van Lisa Loeb, is gratis online te volgen. Meer informatie op mensafonds.nl Download persbericht in PDF.

Lachen om je gebreken, staan voor je talent

Flabbergasted was cabaretière, zangeres, presentator en schrijfster Lisa Loeb, toen ze hoorde dat ze de Mensa Fonds Impact Award 2022 had gewonnen. “Ook dankbaar en vereerd, natuurlijk. Maar vooral verbaasd dat juist ik mag aansluiten in het rijtje Robbert Dijkgraaf en Diederik Jekel. Want ik heb mezelf nooit als hoogbegaafd gezien”. Ze hoopt dat ze een goede ambassadeur voor hoogbegaafden kan zijn. Voor hoogbegaafde vrouwen vooral. Want als ze iets geleerd heeft van het winnen van De Slimste Mens in 2021, dan is het wel dat slim zijn voor vrouwen niet vanzelfsprekend is. De jury waardeert dat ze ook dit vooroordeel met de haar kenmerkende mix van humor en openheid te lijf ging. Daarom wint zij dit jaar de Mensa Fonds Impact Award.

Ook creativiteit, een groot rechtvaardigheidsgevoel en het intens ervaren van emoties zijn kenmerken van hoogbegaafdheid.

Nominatie Mensa Fonds Uitblinker Award: Prof. Dr. Ir. Masi Mohammadi

Masi Mohammadi, geboren en getogen in Iran, is hoogleraar Smart Architectural Technologies aan de TU/e. Ze is een inspirerende innovator en visionair, die haar onderzoeksteams multifunctioneel samenstelt en de talenten van hoogintelligente studenten herkent en erkent. Letterlijk prijzenswaardig is, dat zij haar talenten en die van de begaafde studenten inzet voor maatschappelijke uitdagingen en relevante thema’s als vergrijzing, armoede en het creëren van een gezonde woon- en leefomgeving voor (kwetsbare) mensen. Om die redenen nomineert de jury Masi Mohammadi voor de Mensa Fonds Uitblinker Award 2022.

Nominatie Mensa Fonds Uitblinker Award: Marleen Stikker

Marleen Stikker is directeur en een van de twee oprichters van Waag in Amsterdam, en oprichter van De Digitale Stad. Sinds een jaar is zij als Professor of Practice verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Juist in de wereld van de techniek is het verfrissend dat een slimme vrouw de toon zet en de verandering inluidt. Ze roept op om creativiteit en slimheid in te zetten om ‘het internet weer te repareren’. Ze omarmt en accepteert mensen met bijzondere begaafdheden en inspireert hen om die in te zetten voor maatschappelijke thema’s in de digitale wereld. Om die redenen nomineert de jury Marleen voor de Mensa Fonds Uitblinker Award 2022.

Nominatie Mensa Fonds Uitblinker Award: George van Hal

George van Hal is wetenschapsredacteur bij de Volkskrant, auteur van verschillende populairwetenschappelijke boeken en geeft regelmatig publiekslezingen over sterrenkunde, natuurkunde, ruimtevaart en sciencefiction. Door zijn toegankelijke presentatiestijl, intelligente vergelijkingen en metaforen maakt hij deze complexe onderwerpen interessant en inzichtelijk.

George van Hal laat zien dat juist de verbeelding het ontwikkelen van kennis voedt. Hij inspireert daarmee anderen om buiten de gebaande paden op zoek te gaan. Daarom nomineert de jury George voor de Mensa Fonds Uitblinker Award 2022.

Nominatie Mensa Fonds Publieks Award 2022: Kristel van Eijk

In Hoogbegaafd de Podcast laat Kristel van Eijk nu eens niet de experts aan het woord over omgaan met hoogbegaafdheid, maar de hoogbegaafden zelf. Ze gaat met jongeren en hun ouders op zoek naar hun verhaal en de ‘lessons learned’. Vele luisteraars (inmiddels ruim 1.000 per week) herkennen die verhalen. En herkenning werkt helend. Kristel – zelf hoogbegaafd en moeder van een hoogbegaafd kind – maakt de serie zonder winstoogmerk. Ze voegt zo een belangrijk informatiekanaal toe aan de ‘body of work’ op het gebied van hoogbegaafdheid.

www.hoogbegaafddepodcast.nl

Nominatie Mensa Fonds Publieks Award 2022: Week van de Hoogbegaafdheid, Rianne van de Ven en Sjoerd Dirk Meijer

De Week van de Hoogbegaafdheid (Rianne van de Ven en Sjoerd Dirk Meijer) is een week vol activiteiten rondom hoogbegaafdheid in Nederland en Vlaanderen, dit jaar van 5 – 13 maart. Spil is een website waar activiteiten kunnen worden gedeeld en gevonden. De Week van de Hoogbegaafdheid vervult een grote informatiebehoefte, is een sterk podium om aandacht te vragen voor hoogbegaafdheid en bundelt veel invalshoeken op het thema. Maar de Week van de Hoogbegaafheid verenigt ook vele partijen en personen om jong en oud, leek en professional op positieve wijze van informatie te voorzien.

Weekvandehoogbegaafdheid.nl en weekvande hoogbegaafdheid.be

Nominatie Mensa Fonds Publieks Award 2022: De Jonge Strateeg, Robin Zwiers

Een anders dan anders aanpak. Dat typeert Robin Zwiers. De Tilburger zet met zijn bedrijf De Jonge Strateeg het spelen van bordspellen in om kinderen en jongeren met hoogbegaafdheid en autisme te begeleiden. Kinderen kunnen wekelijks, tweewekelijks of maandelijks meedoen. Het spelen van spellen stimuleert de hersenontwikkeling en vaardigheden als samenwerking, communicatie en planning. Daarnaast ontstaan nieuwe vriendschappen met gelijkgestemden, iets wat voor hoogbegaafden niet altijd vanzelfsprekend is.

dejongestrateeg.com

Ambassadeurs voor hoogbegaafdheid

Mensen of organisaties die het verschil maken met of voor hoogbegaafden. Dát zijn de kandidaten voor een Mensa Fonds Award. De Stichting Mensa Fonds reikt deze Awards sinds 2013 uit. Er zijn drie Awards. De Impact Award wordt rechtstreeks toegekend door de jury, dit jaar dus aan Diederik Jekel. Voor de Uitblinker Award konden kandidaten worden voorgedragen door het publiek, de jury kiest de winnaar. De namen van de genomineerden worden binnenkort bekend gemaakt. Bij de Publieks Award ligt die beslissing bij het publiek: er kan tot 31 maart worden gestemd via www.mensafonds.nl/stemmen

Uitreiking Mensa Fonds Awards 10 april

De uitreiking van de Mensa Fonds Awards vindt plaats op zondagmiddag 10 april in De Balie in Amsterdam. De uitreiking, met interviews met de genomineerden en keynote van Lisa Loeb, is gratis live te volgen via Vimeo. Aanmelden op mensafonds.nl

——————————————————————————————————-

Noot voor de redactie:

Mensa Fonds

Hoogbegaafdheid is een talent dat, net als andere talenten, erkend, gevoed en gekoesterd moet worden, wil het volledig tot zijn recht kunnen komen. Stichting Mensa Fonds zet zich in voor het benutten van talenten van hoogbegaafden en het zichtbaarder maken van de betekenis van hoogbegaafdheid voor de samenleving. Dit realiseren wij door kennis te verspreiden over hoge algemene intelligentie, maar ook door het ondersteunen van projecten en onderzoek en het aanmoedigen van bijzondere prestaties. Het Mensa Fonds is initiatiefnemer van de bijzondere leerstoel ‘Hoogbegaafdheid, Transities en Maatschappelijke Impact’ i.o.

www.mensafonds.nl

Historie Mensa Fonds Awards

De Stichting Mensa Fonds reikt sinds 2013 de Mensa Fonds Awards uit aan mensen of organisaties die het verschil maken voor hoogbegaafden. Winnaars in 2021 waren Diederik Jekel (Impact Award), Abdelhamid Idrissi (Uitblinker Award) en Jim Jansen (Publieks Award). Eerdere jaren wonnen onder andere Kathleen Venderickx, Robbert Dijkgraaf, Dolores Leeuwin, Ionica Smeets, Lianne Hoogeveen, Wilbert Paulissen, Lavinia Meijer, Tessa Kieboom, Lotte van Lith, Noks Nauta, Bart Smoors, Fleur Terpstra, Peter Riezebos en Tanja de Ruijter.

www.mensafonds.nl/award-programma-vernieuwd

Jury Mensa Fonds Awards

De Mensa Fonds Awards worden uitgereikt door een zeer betrokken, diverse en objectieve jury. De jury bestaat uit: Angela Riddering, Mark Wiebes, Willy de Heer, Kaveh M. Pour en Fleur Besters.

www.mensafonds.nl/de-jury

Algemene criteria toekennen Awards

Een Mensa Fonds Award kan worden toegekend aan een individu, een team of een organisatie. Er zijn drie speerpunten die van groot gewicht zijn voor het toekennen van een Mensa Fonds Award:

• Zichtbaar maken van de betekenis van hoge algemene intelligentie voor de samenleving.
  • Steunen van best practices om zeer hoge intelligentie optimaal te benutten.
  • Bijdragen aan een positieve beeldvorming over hoogbegaafdheid en maatschappelijke kansen.

Corina de Boer

corina.de.boer@mensafonds.nl