Persbericht awards 2018

Persbericht van het Mensa Fonds, zie hier de downloadable versie.

Vlnr: juryvoorzitter en presentatrice Leila Prnjavorac, Lianne Hoogeveen, Eline van Uden, Nina Hoff en Ingelou Stol, Peter Riezebos en Mensa Fonds Voorzitter Grethe van Geffen.  (Foto: Marc Bezembinder)

Winnaars Mensa Fonds Awards 2018 bekend
In een goedgevuld Igluu Eindhoven werden zijn op 17 november de Mensa Fonds Awards 2018 uitgereikt aan de mensen en organisaties die zich in 2018 inzetten voor hoogbegaafden. Het LIVE-team Leiden, Karin Huizing en Lianne Hoogeveen streden om de Award in de categorie Onderwijs. Voor de Award in de categorie Maatschappij waren Rae Doornik, Martijn de Deugd en Peter Riezebos genomineerd. Voor Werk waren de genomineerden Marja van Ingen Schenau-Roovers, Women in Tech en Patricia van Casteren. De uiteindelijke winnaars zijn Lianne Hoogeveen, Peter Riezebos en Women in Tech. Drie heel verschillende winnaars, die zich elk op geheel eigen wijze inzetten voor hoogbegaafden.

Mensa Fonds Awards
Stichting Mensa Fonds zet zich in voor het benutten van talenten van hoogbegaafden en het zichtbaarder maken van de betekenis van hoogbegaafdheid voor de samenleving. Door kennis te verspreiden over hoge algemene intelligentie, maar ook door het ondersteunen van projecten en onderzoek en het aanmoedigen van bijzondere prestaties. De stichting reikt daartoe sinds 2013 de Mensa Fonds Awards uit aan mensen of organisaties die het verschil maken voor hoogbegaafden. De jury bestond in 2018 uit Leila Prnjavorac (voorzitter), Reinout van Kalleveen, Corina de Boer en Willem Bouwens.

De winnaars 2018
Women in Tech (Eline van Uden, Nina Hof, Ingelou Stol) is een netwerk-event dat ondernemende en slimme vrouwen verbindt. Het juryrapport vermeldt: “… een verbindend, modern en toekomstgericht initiatief voor slimme mensen, waarbij het gaat om het aanbieden van kansen en mogelijkheden in een door hen opgezette structuur.”
Dr. Lianne Hoogeveen is ontwikkelingspsychoog en hoofdopleider van de ECHA en RITHA training bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (Radboud Universiteit). Ze won de Mensa Fonds Award voor haar bijdragen aan het ontwikkelen van programma’s voor de juiste begeleiding van hoogbegaafde kinderen. De jury noemt haar een: “… gerespecteerd deskundige, drijvende kracht en een warme persoonlijkheid die een voortrekkersrol vervult in het structureren en modelleren van het onderwijs aan hoogbegaafden, en graag haar kennis en ervaring deelt met anderen in het veld.”
Multitalent Peter Riezebos won “… vanwege de wijze waarop hij zijn persoonlijke ervaringen uitdraagt en anderen inspireert. Hij helpt zo zowel hoogbegaafde individuen als begeleiders die een weg omhoog willen vinden in een dal en biedt via zijn fonds ook financiële ondersteuning.”

Juryrapport Awards 2018.pdf

Noot voor de redactie:
Hieronder vindt u beeldmateriaal en posts voor social media. Meer weten of extra beeldmateriaal ontvangen?

​Neem contact op met
Christianne Bezembinder-de Wolf, organisatie Awards
christianne.bezembinder@mensafonds.nl

Brenda Dekkers, communicatie Mensa Fonds