Persbericht awards 2013

Het persbericht kunt u hier downloaden.

Amsterdam, 5 november 2013

Mensa-prijs voor Dolores Leeuwin en hoofd landelijke recherche
AMSTERDAM – Vanmiddag zijn in Amsterdam de eerste awards van Stichting Mensa Fonds uitgereikt. Met deze prijzen uit het fonds haar waardering voor best practices op het gebied van hoge intelligentie. De prijswinnaars zijn Dolores Leeuwin, presentatrice van onder andere het Klokhuis; Wilbert Paulissen, hoofd Landelijke Recherche; en Bart Smoors en Tanja de Ruijter, projectleiders van Talent HZM, een programma voor hoogbegaafde scholieren in het reguliere onderwijs.

Op 5 november vond de feestelijke uitreiking van de jaarlijkse awards van Stichting Mensa Fonds plaats waarbij de winnaars extra in het zonnetje zijn gezet. Via de website van de stichting kon iedereen nominaties insturen voor personen of projecten die een bijzondere prestatie hebben geleverd op het gebied van hoge intelligentie. Een deskundige jury heeft vervolgens uit alle nominaties de winnaars geselecteerd. Dit jaar zijn dat Dolores Leeuwin, Wilbert Paulissen en Bart Smoors.

Dolores Leeuwin is de winnares in de categorie Maatschappij. Dolores is bekend van Klokhuis en het Sinterklaasjournaal. In haar thuisomgeving werd haar leergierigheid niet gestimuleerd. Vorig jaar won ze onverwacht de Nationale IQ Test en vervolgens ging ze op zoek naar de betekenis van een hoog IQ voor haar. Daarmee is ze een voorbeeld voor volwassenen. Voor kinderen is ze een rolmodel van een leuke volwassene die toevallig heel slim is.

Wilbert Paulissen heeft de award in de categorie Werk gewonnen. Hij is eindverantwoordelijk voor het Team High Tech Crime van de politie. Hier is een unieke werkomgeving gecreëerd met opsporingsteams die voor de ene helft bestaan uit mensen met een traditionele politieopleiding en voor de andere helft uit mensen met een ICT-achtergrond. Er wordt op creatieve wijze geworven en vervolgens zonder schroom geselecteerd op intelligentie. Hierdoor zijn dit jaar al vijftien grote opsporingsonderzoeken op het gebied van cybercrime uitgevoerd.

Bart Smoors en Tanja de Ruijter zijn de winnaars in de categorie Onderwijs. Zij hebben samen enkele jaren geleden het project Talent Huizermaat (HZM) opgestrat, een traject waarin hoogbegaafde scholieren passend onderwijs krijgen. Ze krijgen les in een groep van maximaal 20 scholieren. De klas is wel onderdeel van een reguliere scholengemeenschap. Het concept is inmiddels opgepikt door andere scholen.

Stichting Mensa Fonds is opgericht in april van dit jaar, het gouden jubileumjaar van Vereniging Mensa Nederland. Sindsdien zet het fonds zich in om de betekenis van hoogbegaafdheid voor de samenleving meer zichtbaar te maken. Dit realiseert het fonds onder andere door het verspreiden van kennis over hoge algemene intelligentie, maar ook door projecten en onderzoek te ondersteunen en bijzondere prestaties aan te moedigen. Daarom is er een programma van awards opgestart. Daarmee worden mensen die het verschil hebben gemaakt als het gaat om hoogbegaafdheid extra gewaardeerd. Al deze mensen kunnen anderen inspireren.
_____________________________________________________________________________

Meer informatie: