Juryrapport Mensa Fonds Awards 2016
Het
Mensa Fonds is opgericht om kennis te delen over hoge algemene
intelligentie (in de volksmond ‘hoogbegaafdheid’), belangen te
behartigen op dat front, en hen die bijzondere prestaties leveren op dit
gebied (binnen Mensa of in samenwerking met andere Mensa Fondsen) aan
te moedigen.
Bij het toekennen van de individuele Mensa Fonds Awards zijn drie speerpunten van groot belang:
1 Zichtbaar maken van de betekenis van hoge algemene intelligentie voor de samenleving
2 Steunen van best practices om zeer hoge intelligentie optimaal te benutten
3 Bijdragen aan een positieve beeldvorming over hoogbegaafdheid en maatschappelijke kansen.
Awards
worden toegekend aan individuen of organisaties die een bijzondere rol
hebben gespeeld in het leven van mensen met een hoge algemene
intelligentie.
CATEGORIE WERK
Frans Corten
Frans
Corten, van oorsprong bioloog, richtte in 2001 het bureau Werk en
Waarde op, van waaruit hij als loopbaancoach hoogbegaafden begeleidt in
hun leven en werk. Dat hij daarvoor talent heeft, bleek al in zijn
voormalige functie als P&O-adviseur. Het is dit talent dat de basis
vormt van Werk en Waarde. De biologie en de filosofie vormen zijn
basishouding. Als bioloog zonder vooringenomenheid waarnemend. Als
filosoof ruimte gevend aan iedere consistente denkwijze. Met deze
houding kijkt Frans naar wat mensen doen en zeggen, en naar hun relatie
met hun werkomgeving en de maatschappij. Dit leidt tot een geheel eigen
aanpak, die juist voor klanten die ver buiten het gemiddelde patroon
vallen, werkzaam blijkt te zijn. Zijn intuïtief ontwikkelde wijze om
mensen te begeleiden herkende hij achteraf in de biografiekunde en de
psychosynthese.
Het begeleiden bij zingeving is een belangrijk
onderdeel van zijn werk. Coaching tijdens een wandeling bleek hier
uitstekend bij te passen. Hij wist door de jaren heen velen in contact
te brengen met hun gevoelens en intuïtie en gaf ze daarbij richting en
steun. Een veelgebruikt instrument is de KernTalentenanalyse, die de
complexiteit van een hoogbegaafde goed aankan.
Frans geeft ook
interactieve lezingen doorspekt met humor en aansprekende voorbeelden.
Daarnaast publiceert hij regelmatig over zijn werk. De publicaties die
in 2002 in de Mensa Berichten en het NRC verschenen, brachten Werk en
Waarde in een stroomversnelling. De artikelen spraken veel mensen aan;
ze waren geroerd door een gevoel van herkenning en de erkenning voor hun
hoogbegaafdheidssituatie.
Frans Corten is genomineerd voor de Mensa
Fonds Award in de categorie Werk omdat hij al in een vroeg stadium
aandacht had voor hoogbegaafdheid. Hij was een specialist van het eerste
uur in de begeleiding van hoogbegaafden en heeft daardoor een
belangrijke rol gespeeld in het werkzame leven van veel hoogbegaafden.
Tineke Nienhuis
Tineke
Nienhuis is fulltime Occupational Health Advisor en Medical Case
Manager en werkt onder andere voor Intel International en Intel Benelux.
Samen met twee collega’s zorgt ze voor gezondheid en veiligheid op
werkvloeren in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Gedetacheerd vanuit
het kantoor van CS Works, een arbodienstverlener gericht op
verzuimdienstverlening, re-integratie en outplacement, bestrijkt zij de
drie vestigingen van Intel in Nederland.
In maart 2016 bezocht
Tineke, getipt door een bedrijfsarts, een seminar over hoogbegaafden op
het werk. Daar herkende ze veel van wat er bij haar klanten speelt. Het
seminar maakte haar dermate enthousiast dat zij is gaan bekijken hoe zij
hoogbegaafdheid in het bedrijf aan de orde kon stellen. Onlangs heeft
zij een interactieve presentatie georganiseerd voor managers en
teamleiders van Intel over hoogbegaafde medewerkers met als thema ‘Hoe
haal ik meer uit de hoogbegaafde medewerkers?’ Voor mensen die niet
aanwezig konden zijn werd de presentatie op video vastgelegd. Tineke
heeft daarmee voortvarend gehandeld om het thema van hoogbegaafdheid op
een positieve manier bespreekbaar te maken binnen het bedrijf en daarmee
op de agenda te zetten. Door haar daadkracht en het succesvol motiveren
van het management om dit te mogen organiseren, maakte zij het verschil
in het herkennen en erkennen van hoogbegaafdheid in de werkomgeving.
Relaties
zeggen over haar dat zij een deskundige en betrokken professional is
die op integere en heel pragmatische wijze oplossingen aandraagt.
Waardoor vertrouwen wordt gewekt en tastbare resultaten ontstaan.
Tineke
Nienhuis is genomineerd voor een Mensa Fonds Award in de categorie Werk
omdat zij in haar werkomgeving hoogbegaafdheid op een positieve manier
op de agenda heeft gezet.
Lotte van Lith
Lotte
van Lith werkt als schrijver, coach, spreker en onderzoeker op het
gebied van begaafdheid, persoonlijkheidsontwikkeling, emotionele
ontwikkeling en gevoeligheid. Zij heeft zich gespecialiseerd in de
Theorie van Positieve Desintegratie van de Poolse psycholoog en
psychiater Kazimierz Dąbrowski. Lotte verzorgt lezingen, workshops,
studiedagen en individuele begeleiding, waarbij ze filosofie,
wetenschap, kunst en spiritualiteit als invalshoeken hanteert. In haar
benadering van hoge intelligentie overstijgt zij disciplines, en is haar
eigen persoonlijke ontwikkeling haar leidraad. Lotte ziet eerder kansen
dan problemen. Zij waardeert en is ontwikkelgericht.
In 2014 kende het Mensa Fonds haar een subsidie toe ter ondersteuning van haar lezing op het International Dabrowski Congress.
Op
creatieve en multidisciplinaire wijze heeft zij met haar werk al
honderden begaafde personen weten te bereiken. Met haar
verdiepingssessies, waarbij hoogbegaafde volwassenen meer zicht krijgen
op hun eigen talenten en vaardigheden, maar ook in de eventuele
implicaties die dit heeft op hun functioneren. Zij stimuleert
eigenwaarde, zelfvertrouwen en ontwikkelingszin. Omdat Lotte haar kennis
durft toe te passen op haar eigen ervaringen, toont ze zich kwetsbaar
en toegankelijk. Daardoor biedt zij haar klanten een spiegelend kader
waarbinnen zij hun zelfafwijzing op duurzame wijze kunnen vervangen door
een oprechte kijk op zichzelf. Hiermee faciliteert zij de benutting van
hoogbegaafd talent.
Voor veel mensen heeft zij de beleving en
herkenning van complexiteit aangewakkerd, wat het leven voor hen juist
eenvoudiger en vooral leefbaarder maakte. Zij inspireert en motiveert.
Lotte
wordt vaak gevraagd als spreker op bijeenkomsten over hoogbegaafdheid
en op het gebied van de Theorie van Positieve Desintegratie. Vanuit
onder meer die invalshoek kan hoogbegaafdheid worden herkend, erkend en
ingezet binnen de werkomgeving. En om die reden is Lotte van Lith
genomineerd voor een Mensa Fonds Award in de categorie Werk.
CATEGORIE MAATSCHAPPIJ
Alice Karen Burridge
Alice
Karen Burridge ging na het gymnasium Aardwetenschappen studeren aan de
Universiteit van Amsterdam, gevolgd door een master Biological Sciences.
Beide rondde ze cum laude af. Na haar master ging ze aan de slag bij
Naturalis in Leiden om daar haar promotieonderzoek te doen naar
oceanisch zoöplankton. Hierover houdt ze een blog bij: ‘Alice’s
Adventures Underwater’.
Al tijdens haar basis- en
middelbareschooltijd voelde ze zich anders dan anderen. Ze had andere,
en veel meer, interesses dan haar leeftijdgenoten leken te hebben. Dit
gevoel van anders-zijn bleef tijdens haar studententijd. Ze werd lid van
een paar Facebook-groepen voor hoogbegaafden. Maar omdat ze zich ook
hier niet helemaal thuisvoelde, besloot ze haar eigen Facebook-groep op
te zetten: Hoogbegaafd! Inmiddels heeft deze groep meer dan 2.000 leden
en zijn er verschillende subgroepen ontstaan. Hiernaast beheert Alice
een website met een overzicht van diverse hoogbegaafdengroepen en hun
activiteiten door het hele land en voor iedere leeftijdscategorie. De
jury vindt het indrukwekkend dat Alice zich, ondanks haar drukke
carrière als onderzoekster, zo hard inzet voor het samenbrengen van
hoogbegaafden. Ook de laagdrempelige manier waarop Alice kennismaken met
andere hoogbegaafden mogelijk maakt, wordt erg gewaardeerd en daarvoor
is Alice Karen Burridge genomineerd voor een Mensa Fonds Award in de
categorie Maatschappij.
Noks Nauta
Noks Nauta
kwam er pas op latere leeftijd achter dat ze hoogbegaafd was. Dit
verklaarde voor haar waarom ze zichzelf altijd al anders voelde en
waarom ze soms grote problemen had op haar werk. Met haar achtergrond
als bedrijfsarts en arbeids- en organisatiepsycholoog verdiepte ze zich
in het onderwerp. Omdat ze ontdekte dat er weinig literatuur bestond
over hoogbegaafdheid bij volwassenen, is ze daar samen met
gelijkgestemden werk van gaan maken. Ze begonnen met schrijven voor
hoogbegaafden zelf en voor deskundigen, zoals bedrijfsartsen en
psychologen. Inmiddels heeft Noks talloze boeken, boekbijdragen en
artikelen op haar naam staan. Zo schreef ze in 2007 samen met Sieuwke
Ronner het boek Ongeleide projectielen op koers, over hoe volwassenen in
hun leven en werk om konden gaan met hun hoogbegaafdheid. Met Janneke
Breedijk schreef ze in 2012 Hoogbegaafde pubers onderweg naar hun
toekomst.
Naast het schrijven heeft Noks vele presentaties gegeven
en workshops geleid. Tegenwoordig is ze, als onbezoldigd vrijwilliger,
zeer actief als bestuurslid bij het Instituut Hoogbegaafdheid
Volwassenen (IHBV) dat zij in 2010 samen met anderen heeft opgericht.
Naast het schrijven en presenteren over hb-volwassenen stimuleert zij op
allerlei manieren het doen van onderzoek naar hoogbegaafde volwassenen
(en ouderen). Zij heeft inmiddels contacten met diverse universiteiten
en hogescholen en er zijn de laatste jaren al vele scripties en theses
verschenen die zij heeft mogen begeleiden. Haar passie inspireert
anderen, vanuit het IHBV zijn enkele vrijwillige onderzoekers actief die
zij begeleidt. En ook daarbuiten is Noks zeer actief, met onder andere
vele lezingen. De jury heeft bewondering voor de wijze waarop Noks zich
op elk vlak van de maatschappij inzet voor hoogbegaafden. Niet alleen
binnen haar eigen vakgebied, maar ook ver daarbuiten. En het zou Noks
niet zijn als ze niet haar uiterste best doet om deze kennis zo wijd
mogelijk te verspreiden. Om die redenen is Noks Nauta genomineerd voor
een Mensa Fonds Award in de categorie Maatschappij.
Hülya Celik
Hülya
Celik is toegepast psycholoog en voorzitter van de stichting Wezenlijk.
Ze ontwikkelde onder andere een cursus over coaching van hoogbegaafden.
In deze cursus leert ze coaches, counselors, docenten, mentoren,
HR-managers en andere professionals wat hoogbegaafdheid is en hoe ze
ermee om moeten gaan bij kinderen en volwassenen. In dit kader gaf ze
ooit een lezing over hoogbegaafdheid met schrijver Arthur Japin. Onder
andere naar aanleiding van deze lezing gaf Hülya advieshulp aan ouders
van potentieel hoogbegaafde kinderen.
In 2010 richtte Hülya de
stichting Wezenlijk op. Daar probeert ze, met haar team en door middel
van kunstzinnige expressie, mensen hun problemen een plaats te laten
geven. Het begrip ‘intelligentie’ wordt bij stichting Wezenlijk breder
bekeken dan ‘goed scoren op een IQ-test’. Een stagiair van de stichting
heeft onderzoek gedaan naar hoogbegaafdheid bij allochtonen, een
onderwerp dat vaak te weinig aandacht krijgt.
Wat de jury waardeert
aan het werk van Hülya is dat ze hoogbegaafdheid breed benadert en dat
haar cursus voor een breed publiek geschreven is. Het werk van haar
stichting, waar kunstzinnige expressie als therapie wordt ingezet, past
binnen dit brede kader. Ook de aandacht voor hoogbegaafdheid bij
minderheden wordt erg gewaardeerd. En daarom is Hülya Celik genomineerd
voor een Mensa Fonds Award in de categorie Maatschappij.
CATEGORIE ONDERWIJS
Pieter Span
Begin
jaren tachtig ontstond Pieter Spans belangstelling voor het onderwerp
hoogbegaafdheid en heeft hij het belang ervan samen met Franz Mönks
(Katholieke Universiteit Nijmegen) aangekaart bij het Ministerie van
O&W. Dat resulteerde in een opdracht van staatssecretaris
Ginjaar-Maas om aan de Universiteit van Utrecht onderzoek te doen naar
het onderkennen en onderwijzen van hoogbegaafde leerlingen in het
voortgezet onderwijs.
Samen met Mönks heeft Pieter in 1984 het
eerste Nederlandse symposium over hoogbegaafdheid georganiseerd, wat
resulteerde in het boek Hoogbegaafdheid in de samenleving.
Hij was
lid van de World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC) en van
de American Educational Research Association (AERA) en gebruikte zijn
internationale contacten om in Nederland hoogbegaafdheid op de kaart te
zetten. In de jaren tachtig gaf hij lezingen voor ouders (wat mede
leidde tot de oprichting van ouderverenigingen als Pharos, HINT en
Bekina). Samen met Europese collega’s richtte hij in 1987 de European
Council for High Ability (ECHA) op. In 1988 nam hij afscheid bij de UU
met de afscheidsrede ‘Begaafdheid tussen wens en werkelijkheid’. Zijn
emeritaat betekende echter geenszins dat hij ophield met zijn
inspanningen voor hoogbegaafden in Nederland. In samenwerking met het
ambulatorium deed hij al een aantal jaren aan diagnostiek en advisering
van en aan hoogbegaafden (kinderen en volwassenen) die vastliepen op
school of in relaties (werk of privé). Vanaf 1991 verrichtte hij deze
werkzaamheden in een privépraktijk (Psychologische Adviespraktijk
Begaafden Utrecht, PABU), samen met enkele collega’s. Behalve
diagnostiek heeft Pieter in de jaren negentig naar Amerikaans voorbeeld
en in samenwerking met de universiteiten van Rotterdam en Delft, ook een
drietal zomercursussen georganiseerd. Hij vond het belangrijk dat niet
alleen aandacht werd gegeven aan diagnostiek van begaafde leerlingen met
problemen. Zijn voorkeur ging uit naar het stimuleren van begaafde
leerlingen door het aanpassen van de onderwijsleersituatie. Met zijn
PABU-collega’s ontwikkelde hij een onderwijsmodel,
(Compacten&Verrijken) op grond van de werkwijze van Renzulli en Reis
(VS), en implementeerde dit bij wvo-scholen. Het scholennetwerk Perdix
kwam zo tot stand.
Vanaf 2015 werd de PABU opgenomen in het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid van de UU.
Pieter
Span is genomineerd voor een Mensa Fonds Award in de categorie
Onderwijs voor alle inspanningen die hij vanaf de jaren tachtig heeft
geleverd ten behoeve van hoogbegaafden.
Tessa Kieboom
Tessa
Kieboom is een van de grootste autoriteiten op het gebied van
(hoog)begaafdheid en onderpresteren in Nederland en België. Zij stelt
dat de kern van hoogbegaafdheid niet het hoge IQ is, maar het verruimde
bewustzijn. Volgens haar versterkt het bewustzijn, naarmate het IQ
toeneemt. Dat betekent concreet dat veel hoogbegaafden extra gevoelig
zijn voor prikkels. Deze theorie sluit aan bij de theorie van de Poolse
psychiater en psycholoog Kazimierz Dąbrowski. Dąbrowski ging er onder
meer vanuit dat veel hoogbegaafden te maken hebben met
‘overexcitabilities’. Deze term is moeilijk te vertalen, maar betekent
zoiets als ‘extreme prikkelgevoeligheid’.
Tessa heeft een aantal
veelgelezen boeken op haar naam staan en tal van lezingen gegeven. In
haar boeken beziet Tessa het fenomeen hoogbegaafdheid vanuit de optiek
van de ouders. Wat zij voor de groep onderpresteerders en hun omgeving
heeft gedaan, is van groot belang voor zowel de hoogbegaafden als hun
omgeving. Haar boek, Hoogbegaafd – Als je kind (g)een Einstein is, laat
zien dat zij niet alleen een mening heeft maar dat zij haar uitspraken
ook wetenschappelijk kan onderbouwen. Zij geeft regelmatig lezingen aan
docenten en andere betrokkenen in het hb-veld om haar kennis over te
dragen en hen te prikkelen met praktijk cases. Daarnaast is zij
directeur van Exentra (het vroegere Centrum voor Begaafdheidsonderzoek
(CBO)) in Antwerpen. Tessa Kieboom is genomineerd voor een Mensa Fonds
Award in de categorie Onderwijs voor haar inspanningen op het gebied van
hoogbegaafdheid en onderpresteren.
Herman Langhorst
Herman
Langhorst is ongeveer vijf jaar geleden gestart met een passend aanbod
voor hoogbegaafde leerlingen: Kwadraat. Inmiddels is Kwadraat
uitgegroeid tot een regionaal netwerk met een goed doordacht aanbod en
veel kennis en expertise. Kwadraat is zeer praktijkgericht en gaat uit
van vier pijlers: kennis en expertise in de schoolteams; verbredings- en
plusgroepen; bovenschoolse plusgroepen en ‘op tournee’; en de fulltime
kwadraatafdeling. Binnen Kwadraat biedt de kwadraatafdeling op De Akker
in Meppel, Het Anker te Emmen De Krullevaar in Hoogeveen fulltime
hb-onderwijs. Daar krijgen kinderen voltijds onderwijs met
ontwikkelingsgelijken. De afdeling is bestemd voor kinderen die, ondanks
alle inspanningen op de eigen school, toch nog niet tot hun recht
komen.
Naast voornoemd aanbod organiseert Kwadraat ook symposia,
studiedagen en ouderavonden waarbij bekende gasten worden betrokken. Zo
heeft Tessa Kieboom al twee keer een lezing verzorgd en komt
staatssecretaris Sander Dekker in februari in Meppel op bezoek. Er zijn
op dit moment elf schoolbesturen aangesloten bij de Stichting Kwadraat,
samen vertegenwoordigen zij ruim 120 basisscholen.
Herman Langhorst
is niet alleen de initiator geweest maar heeft bovendien gezorgd voor
een olievlekwerking: hij organiseerde lezingen en ouderavonden op het
gebied van hoogbegaafdheid, zorgde ervoor dat leerkrachten werden
opgeleid als begaafdheidsspecialist en/of plusklasleerkracht, zorgde
ervoor dat ECHA-specialisten zich verbonden aan Kwadraat, en behaalde
zelf een master Educational Leadership. Hij heeft ervoor gezorgd dat
Kwadraat zo is gegroeid en zo veel betekent voor zo veel kinderen,
daarom is Herman Langhorst genomineerd voor een Mensa Fonds Award in de
categorie Onderwijs.