Interview Suzanne Buis



Interview Suzanne Buis, dit interview is eerder verschenen in onze niewsbrief.

'Pubers helpen van verstoppen naar (ver)schijnen', het Mensa Fonds draagt bij aan nieuw boek door Suzanne Buis.
Suzanne Buis is moeder van een puber, kleuter en een peuter, ze is Mensa-lid en auteur van boeken over hoogbegaafdheid en tientallen kinderboeken. Dit jaar was Suzanne ook genomineerd voor een Mensa Fonds Award 2017. Mensa Fonds draagt financieel en qua netwerk bij aan de totstandkoming van haar boek over pubers en hoogbegaafdheid. Wat is haar plan?

Suzanne: "Alsof de puberteit niet al ingewikkeld genoeg is voor veel kinderen (en hun ouders), krijgen hoogbegaafde kinderen er vaak ook nog veel eerder mee te maken. Hoe is het om 10 te zijn en al volop in de hormonen te zitten, als een van de weinige kinderen in een klas? Om te worstelen met grote levensvragen, terwijl je klasgenoten vooral nog vechten over afgepakte gummetjes?


Hoogbegaafde kinderen kunnen zich in de puberteit nog eenzamer gaan voelen, wat weer de kans versterkt op somberheid en depressies. Het kan zelfs leiden tot de vraag 'waarom ben ik hier nog'. Heel naar voor de kinderen en hun omgeving. Om hier iets positiefs in te kunnen betekenen, werk ik sinds deze zomer aan een opvolger van mijn boek ‘Mijn hoogbegaafde kind en ik’. Gifted@248, Magazine voor hoogbegaafde kinderen meldt binnenkort in een interview met mij over dit project: "Dat zal gaan over pubers. Veel hoogbegaafde kinderen puberen eerder dan gebruikelijk en ouders weten misschien niet zo goed wat ze moeten met een kind van tien dat al pubergedrag laat zien. Die kinderen hebben eerder ondersteuning nodig, bijvoorbeeld bij het kiezen van een middelbare school."

Zoals in 'Mijn hoogbegaafde kind en ik' en mijn lees-en werkboek voor kinderen, 'De droomdenker', zal ik ook in dit boek nastreven de communicatie tussen kind en omgeving te versterken. Wederzijds begrip, samen zoeken naar oplossingen, zelfonderzoek bij de ouders en leerkrachten, inspireren en motiveren van de kinderen: allemaal middelen om tot verbetering van de situatie te komen.
Dit kan op vele manieren. Ik interview wederom ouders en deskundigen, en dit keer ook pubers zelf. Zij delen hun twijfels en hun wensen. De tips die ze delen zijn ook veelzeggend en soms ronduit confronterend. Ook dat past bij pubers. De kans dat ze het boek voor hun verjaardag vragen, zoals de lezers van mijn kinderboeken, acht ik niet zo groot. Wat mij fijn lijkt, is dat ze het oppakken wanneer ze zien dat hun ouders het lezen, misschien om te checken 'of het wel ergens op slaat'. Als ze het dan zonder veel protest terugleggen en opgelucht zijn dat hun ouders zich hiermee bezig houden, ben ik tevreden.

Ik hoop dat het in dit boek weer lukt om ouders en leerkrachten te inspireren bij het begeleiden van hun puberende kinderen, zodat deze kunnen gaan van denken naar doen, van piekeren naar besluiten, van verstoppen naar (ver)schijnen."
www.suzannebuis.nl