Interview Jeroen Stolwijk, ontwerper Mensa Fonds logo


Interview met Jeroen Stolwijk, ontwerper van het Mensa Fonds Logo
("Een logo is meer dan je naam in een kleurtje", zie www.droomvorm.nl)

Jeroen Stolwijk, ontwerper van het Mensa Fonds logo: Toen het Mensa Fonds bij me kwam voor een logo, zijn we eerst gaan zitten om te bepalen wat het logo uit moest stralen. In een gesprek kun je meestal prima aanvoelen wat er belangrijk is en wat niet. Zeker als je een logo maakt, komen klanten vaak met wensen als ‘ik wil
graag dat het logo flexibiliteit uitstraalt. En stevigheid. En samenwerken. En betrouwbaarheid, eigenzinnigheid, teamspirit, zelfstandigheid...’ en nog een paar van dat soort termen. Klinkt interessant, maar met een logo moet je proberen de essentie te pakken.

Gelukkig was het bij het Mensa Fonds niet zo. Het idee was helder: het Fonds ondersteunt mensen, stimuleert groei en veelzijdigheid en helpt hoogvliegers ontwikkelen. Als je dat terugbrengt tot de essentie,dan houd je groei en ontwikkeling over als kern. Daar ben ik mee verder gegaan.

Tijdens het gesprek had ik al het idee gekregen om de veelzijdigheid van het Mensa Fonds naar voren te brengen door er een kleurrijk logo van te maken. Het ontwikkelen en groeien zou ik willen tonen door beweging in het logo te brengen. Als ik die twee elementen kon combineren met een beeld dat ook nog eens de ‘hoogvliegers’ zou tonen, zou ik een goed logo hebben, zo dacht ik.


En zo ben ik gaan zoeken naar vormen. Al snel zat ik op twee sporen.  Mensen in Beweging: groei en veelzijdigheid koppelen aan de mensen die het fonds ondersteunt; en Vrijdenkers, groei en beweging koppelen aan het hoogvliegers concept. En zo slopen er vanuit de Logo “Vrijdenkers” basis van de twee kernwoorden toch weer wat extra concepten in... maar dit keer als nuttige en welkome ondersteuning.

Vrijdenkers werkte ik uit tot een beeld van een vliegende, stijgende vogel. Een vogel die beweging aangaf, het gevoel van vrijheid, overzicht... en natuurlijk
een vrij letterlijke vertaling van hoogvliegers. Ik zag hier een reeks logo’s voor me: één kleur vogel voor een award, één kleur voor een ander project, enzovoort.
Dit logo legde de focus op de prestaties van de mensen die het Mensa Fonds zou ondersteunen.

Mensen in Beweging baseerde ik op de vorm van een Nautilus schelp.


Hele mooie natuurlijke vormen, die hét symbool zijn voor groei. Aan zo’n fantastische schelp wordt elke keer een nieuw kamertje gebouwd.

En het allermooiste is dat die schelp ook nog eens groeit in Fibonacci verhoudingen! Dat doet de innerlijke Mensaal goed... Ik stileerde de vormen van de schelp tot een spiraal en combineerde die met gezichten van mensen. Door die op de juiste manier te laten overlappen met de spiraal kreeg ik een ‘hoorn des overvloeds’ achtige vorm met veel kleuren en beweging.

Na een proef vond het Mensa Fonds de Mensen in Beweging versie het mooiste. Goed zo, het was ook eigenlijk mijn favoriet. En zo hadden we een mooi logo voor het Mensa Fonds! Ik ben er nog steeds erg tevreden mee, moet ik zeggen. Het is een logo geworden met veel kleur en beweging, maar toch met een herkenbare, strakke vorm. Eigenlijk geldt zowel voor het Mensa Fonds als voor het logo: vanuit de kern naar iets moois en complex.