Persbericht awards 2014

Het persbericht kunt u hier downloaden.

PERSBERICHT                                                       Utrecht, 1 november 2014

Mensa Fonds Awards voor Ionica Smeets, Elenoor van Gerven en Talent Development Manager Rabobank.

UTRECHT – Vanmiddag zijn in Utrecht de awards van Stichting Mensa Fonds uitgereikt. Met deze prijzen uit het fonds haar waardering voor best practices op het gebied van hoge intelligentie. De prijswinnaars zijn Ionica Smeets, bekend van De Slimste Mens en Zomergasten; Ellen Koning, hoofd Talent Development Manager bij de Rabobank; en Eleonoor van Gerven, opleider van leraren die lesgeven aan hoogbegaafde kinderen.

Op 1 november vond de feestelijke uitreiking van de jaarlijkse awards van Stichting Mensa Fonds plaats waarbij de winnaars extra in het zonnetje zijn gezet. Via de website van de stichting kon iedereen nominaties insturen voor personen of projecten die een bijzondere prestatie hebben geleverd op het gebied van hoge intelligentie. Een deskundige jury heeft vervolgens uit alle nominaties de winnaars geselecteerd. Dit jaar zijn dat Ionica Smeets, Ellen Koning en Eleonoor van Gerven.

Ionica Smeets is de winnares in de categorie ‘maatschappij’. Ionica wordt al jarenlang gevraagd door o.a. De Wereld Draait Door en Pauw&Witteman om wiskundige zaken uit te leggen. Als één van de ‘Wiskundemeisjes’ heeft ze een column in de Volkskrant. Het Mensa Fonds is onder de indruk van de manier waarop Ionica het haar missie heeft gemaakt om ‘slim zijn’ een cool imago te geven. Ze grijpt alle kansen om dit uit te dragen. Zo was ze onder andere te zien in De Rekenkamer, De Slimste Mens en in haar eigen programma Eureka. Dat dit een doel is dat dicht bij haar hart ligt bleek wel uit haar alom geprezen optreden in Zomergasten. Hier liet ze fragmenten zien waaruit duidelijk werd dat het leuk is slim te zijn en jezelf intellectueel uit te dagen.

De award in de categorie ‘werk’ gaat naar Ellen Koning, hoofd Talent Development Manager bij de Rabobank. Ellen is verantwoordelijk voor startersprogramma’s op het gebied van ICT. Via deze programma’s worden zowel managementtalenten als ICT-professionals opgeleid. Er is begrip en waardering voor zowel de talenten als de valkuilen van deze starters. Hiermee is Ellen Koning een inspirerend voorbeeld voor andere werkgevers die hoogbegaafde mensen in dienst hebben. Het Mensa Fonds roemt vooral de positieve wijze waarop hoogbegaafden, getalenteerden en snelle denkers hun plek vinden binnen de werkomgeving.

Eleonoor van Gerven is de winnares van de award in de categorie ‘onderwijs’. Ze is een ‘leraar van leraren.’ Eleonoor leidt leraren op om met begaafde en hoogbegaafde leerlingen aan de slag te gaan. Haar studenten beschrijven haar als gedegen, inspirerend en gedreven. Eleonoor haalt haar kennis niet alleen uit Nederland, maar kijkt ook over de landsgrenzen heen. Niet alleen háált zij kennis in binnen- en buitenland, ze brengt het ook. Eleonoor is een veel gevraagd spreekster en schrijft boeken, columns en handleidingen die zich kenmerken door zorgvuldigheid en toegankelijkheid.

Stichting Mensa Fonds zet zich in om de betekenis van hoogbegaafdheid voor de samenleving meer zichtbaar te maken, zodat de talenten van hoogbegaafden meer tot hun recht komen. Dit realiseert het fonds onder andere door het verspreiden van kennis over hoge algemene intelligentie, maar ook door projecten en onderzoek te ondersteunen en bijzondere prestaties aan te moedigen. Daarom is er een programma van awards opgestart. Hiermee worden mensen die het verschil hebben gemaakt als het gaat om hoogbegaafdheid extra gewaardeerd. Al deze mensen kunnen anderen inspireren.
_____________________________________________________________________________
Meer informatie en afspraken voor interviews:
Ellen Cattenstart, bestuurslid PR&communicatie
Tel.: 06-22645679